In tijden van RankBrain wat betekent SEO vriendelijk schrijven

De meeste ZZP’ers en MKB hebben er baat bij op zijn minst maar vaak is het cruciaal voor de overleving van de onderneming dat de bedrijfswebsite goed gevonden wordt in organische zoekresultaten van Google. Dit ging voorheen best wel eenvoudig. Maak een standaard WordPress website met gratis thema. Goedkope hosting en domeinnaam. En de website zelf invullen met goede tekst en on-page instellingen met de Yoast plugin die ook gratis is tenminste de standaard plugin. Op deze wijze konden ZZP op gemakkelijke wijze hoog komen in Google organische zoekresultaten.

Rond 2015 heeft Google echter een ingrijpende verandering aangebracht aan haar zoekmachine algoritmes. De AI functie RankBrain was geboren. Deze helpt de zoekmachine nog beter te doorgronden de intentie van de zoeker van een bepaald trefwoord, en de intentie van de aanbieders als het ware. Praktisch wat er veranderd is. Voorheen was het voor zakelijke dienstverlening keywords heel gebruikelijk om lange blogberichten te schrijven over wat eigenlijk een commercieel keyword is. Dit soort blogberichten deden het uitermate goed. Maar wat hier verkeerd aan is, een zoeker van een commerciële term heeft geen trek in een informatieve blogpost. De intentie van de zoeker en de aanbieder is geen match. Wat de zoeker echt wilt is juist een verkooppagina van de betreffende dienst of product waar hij of zij op zoek naar is. De afgelopen jaren hebben we gezien dat Google dit soort intenties veel beter is gaan matchen.

Het kan dus zijn dat de hele content en SEO strategie van een ZZP of MKB helemaal op zijn gat ligt. In principe kan men dit weer helemaal zelf oplossen. Maar indien men hier geen tijd of zin in heeft, dan zouden we aanbevelen een professioneel SEO-bewust tekstbureau in te zetten zoals SwaansCommunicatie. Naast dat zij kaas gegeten hebben van SEO hebben ze ook veel kennis van de schone kunst der copywriting, het schrijven om producten of diensten te verkopen, zoals beschreven hier: https://www.swaanscommunicatie.nl/copywriters/. Vandaag de dag en komend jaar in 2019 is het zaak om zo goed mogelijk rekening te houden met zoekintentie en alsmede niet alleen te letten erop of de inhoud goed is, maar ook bewust te zijn van de kunst van het verkopen (conversie behalen) en moderne SEO richtlijnen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − drie =