Dilemma: boekhouden in Excel of online boekhoudsoftware?

De titel van het artikel zegt het al. Het is een dilemma waar veel starters voor staan. Gaan we boekhouden met standaard applicaties die reeds op de laptop staan zoals een Word, een Excel, een kladblok misschien of een PDF? Of kiest men voor een speciaal boekhoud software die tegenwoordig vrijwel allemaal draaien in de cloud? In dit artikel lichten we dit dilemma tot met enige voordelen nadelen en onze beste tips.

Boekhouden in Excel is de eerste stap voor velen. Dit programma staat op vrijwel alle laptops. Het is daardoor heel toegankelijk. Het programma zelf is ook moeilijk rocket science te noemen. Als standaard bij de software van je PC zit dat is het gratis en indien dat niet zo is Office 365 kost misschien een tientje per maand, dat kun de meeste starters zich wel veroorloven. Problemen met Excel? Heel foutgevoelig, stel je typt iets mis, dan gaat je berekening naar de haaien met alle gevolgen van dien. En ten tweede het programma is niet gemaakt specifiek met in het achterhoofd de administratie situatie voor ZZP Nederland. Je zult dus zelf het programma moeten inrichten en er is verder geen koppeling met andere zaken in je administratie zoals facturatie. Gelukkig hoeft men niet langer vanaf nul te beginnen, zo vonden wij een hele handige sjabloon van zelfboekhouden.org. Zo tuurt men in ieder geval niet naar een leeg scherm bij aanvang en hoeft men alleen de juiste gegevens op de juiste plek in te vullen. Hadden we al verteld dat deze sjabloon geheel kosteloos en vrijblijvend is? Nou ja dan weet je het nu.

Er zijn ook programma’s op de markt speciaal voor boekhouden. De meest voornaamste zijn Acumulus en e-boekhouden volgens zelfboekhouden.org. Beide programma’s kennen een gratis proefversie dus men zal zich er nooit een buil aan vallen. De voordelen zijn dus alles wat Excel laakt zoals automatie, fout correctie en koppelingen met andere administratie zaken.

Enfin, wat men kies is ook kwestie van preferentie we zien dat de meeste zeer kleine ondernemers in de zin van minder 10 facturen per maand kiezen voor Excel wat prima kan werken. Voor grotere ondernemingen en MKB zouden toegewijde programma’s dan toch wel de voorkeur verdienen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 10 =