Logo ontwerpen trends voor 2020

Logo ontwerpen trends voor 2020

Elk jaar brengt weer nieuwe trend met zich mee. Ook op het gebied van grafisch ontwerp en logo design. Nu kun je natuurlijk niet elk jaar een nieuw logo laten ontwerpen, dat is niet handig voor de herkenbaarheid. Maar als je nu net een nieuw logo nodig hebt, dan kan het geen kwaad om te kijken wat de nieuwste trends op het gebied van logo design in 2020 zijn.

Minder is meer

Een van de belangrijkste trends in logo design is minimalisme. Deze trend was al een beetje in opkomst, maar ook dit jaar zien we dat minder meer is. Logo’s worden versimpeld en er wordt meer gebruik gemaakt van simpele lijnen en geometrische vormen. Dat komt deels door een trend die we overal terugzien, bijvoorbeeld het downsizen in woontrends. De verschuiving naar minimalisme komt ook doordat we steeds meer onze smartphone gebruiken. Een smartphone heeft een kleiner scherm dan een computer, en niet elke smartphone is gelijk. Websites zijn daarom responsive en passen zich aan de schermgrootte van jouw device aan. En ook de logo’s moeten responsive zijn. Een eenvoudig logo is makkelijker responsive te maken dan een logo met allerlei toeters en bellen.

Terug in de tijd

Opvallend is dat de andere grote trend juist bijna tegenovergesteld is aan het minimalisme. De andere grote trend van 2020 in logo design is namelijk retro. Hierbij moet je denken aan bonte kleuren, een ‘vintage’ of versleten look, en handgeschreven letters. Deze trend zie je ook op andere plaatsen dan alleen bij het grafisch ontwerpen terugkomen. De retro trend wordt beïnvloed door de toenemende interesse in ambachten zoals bierbrouwen en worsten maken. Maar ook de eco-trend en de toenemende vraag naar duurzame producten vragen om een warme en authentieke stijl dan het minimalisme. 

Bestaande logo’s aanpassen

Als je eenmaal een logo hebt ga je niet ieder jaar weer een ander logo laten ontwerpen. Maar alhoewel logo’s toch vaak jaren achtereen hetzelfde blijven, zie je dat bestaande logo’s wel degelijk worden beïnvloed door nieuwe trends. Het logo van Shell bijvoorbeeld heeft door de jaren een aantal veranderingen ondergaan zonder dat de herkenbaarheid eronder lijdt. In het geval van Shell worden de kleuren en de vormen van het logo elk jaar minimaal aangepast om de overgang onopgemerkt te laten plaatsvinden. Als je dus je logo een opfrisbeurt wil geven, doe dat dan stapsgewijs en maak geen radicale veranderingen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 − 3 =