Remarketing: hoe doe ik dat?
Er komen allerlei verschillende mensen op je website. Lang niet iedereen zal tijdens het eerste bezoek iets kopen op jouw website. Mensen twijfelen nou eenmaal en willen zeker weten dat ze de juiste keuze maken als ze een product aanschaffen. En jammer genoeg zijn er nog veel meer aanbieders die hetzelfde product als jij hebt aanbieden. Je wilt natuurlijk wel in de gedachten van de klant blijven en daarvoor is er remarketing.
Google AdWords
Je hebt vast wel eens gehoord van Google AdWords? Misschien werk je er zelfs al mee. Google heeft speciaal iets bedacht om bezoekers die al eens op jouw website zijn geweest te targetten. Dit doen ze met RLSA: Remarketing List for Search Ads. Dit zijn Google AdWords advertenties met teksten specifiek gericht op terugkerende bezoekers. Door deze specifieke teksten zullen de bezoekers veel eerder geneigd zijn om toch iets te bestellen op jouw website. Een goede domeinnaam is de basis van je website. Zorg dat deze herkenbaar is voor de bezoekers zodat hij weet waar hij naar terug moet komen.
Op basis van cookies wordt er informatie verzameld over het gedrag van jouw klanten. Heeft de klant het artikel toegevoegd aan de winkelmand of heeft deze alleen maar rondgekeken op de website? Met deze informatie kun je de klant effectief benaderen.
Gebruik een andere boodschap
Bij remarketing is het belangrijk dat je een andere boodschap gebruikt dan bij je normale reclamecampagnes. Het is zinvol om mensen die jouw website nog niet kennen een andere advertentie te laten zien dan mensen die jouw website al wel kennen. Als een bezoeker al eens eerder op jouw website is geweest, is het tijd om de klant te overtuigen. Biedt de bezoeker bijvoorbeeld een korting aan of adverteer met gratis verzendkosten.
Experimenteren
Als je voor het eerst aan remarketing doet, is het vooral experimenteren. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat iemand overgaat tot het kopen van een product? Hoe vaak moet je je advertentie laten zien aan dezelfde bezoeker voordat dit irritant wordt? Dit zijn dingen waar je rekening mee moet houden en mee moet experimenteren. Je kunt niet alles de eerste keer gelijk goed doen en dit hoeft ook helemaal niet. Experimenteer en kijk vervolgens regelmatig wat de resultaten van de advertenties zijn.