Google Ads, voorheen Google AdWords genoemd,
is waarschijnlijk dé favoriete tool van de meeste online marketeers. Met behulp
van deze tool kun je eenvoudig advertenties aanmaken die op Google getoond
worden. Daarnaast is het ook mogelijk om de advertenties op een groot netwerk
van sites te plaatsen, doordat veel websites betaald krijgen voor hun
advertenties. Google heeft dit allemaal erg toegankelijk gemaakt. Omdat de
Google zoekmachine ook dé populairste zoekmachine is, is het geen slecht idee
om op dit platform te adverteren. Google probeert dit eenvoudig te maken door
middel van Google Ads. Toch behalen ervaren marketingbureaus veel betere
resultaten dan ondernemers die minder ervaring hebben. Een goede marketeer zal
de advertenties en de doelgroep namelijk goed analyseren. veel mensen kiezen
daarom voor een data gedreven Google AdWords
De verschillende
attributiemodellen van Google Ads
Google Ads heeft verschillende
attributiemodellen. Het meest bekende attributiemodel is het last-click Google
Ads model. Bij dit model wordt er waarde toegekend aan de advertentie die een
bezoeker als laatste heeft geklikt. Het systeem zal op deze manier dus geen
rekening houden met eventuele andere advertenties die ook aan de conversie bijdragen.
Dit is niet altijd het meest effectieve systeem, omdat er vaak een heel proces
plaatsvindt voordat er een conversie gedaan wordt. De kans is ontzettend groot
dat advertenties die iemand hiervoor heeft gezien uiteindelijk ook tot de
conversie hebben geleid. Het is dus zonde als er geen waarde aan deze
advertenties wordt toegekend.
Het probleem van het last-click
attributiemodel is dat advertenties die wel bijdragen aan de conversie, maar
waar niet als laatste op geklikt wordt, als waardeloos beschouwd worden.
Uiteindelijk zullen deze advertenties dus gestopt worden, waardoor de campagne
in zijn geheel minder effectief wordt. Dit is zonde en daarom kiezen steeds
meer mensen voor het data gedreven Google AdWords attributiemodel.
Data gedreven Google AdWords
Het data gedreven Google Adwords is een van de
betere attributiemodellen. Het is geen slecht idee om je Google Ads
attributiemodel aan te passen naar dit model. Op deze manier wordt er namelijk
ook waarde toegekend aan andere advertenties die aan de conversie bijdragen.
Hierdoor kun je de waarde van iedere advertentie nauwkeurig inschatten en
worden er geen effectieve campagnes stopgezet.
Veel bedrijven kiezen ervoor om Google Ads
helemaal uit te besteden. Dit omdat een expert doorgaans betere resultaten zal
behalen. Kies jij er ook voor om je campagnes uit te besteden? Ook als jij je
campagnes uitbesteedt of wilt gaan uitbesteden, is het aan te raden om het
attributiemodel te laten wijzigen in Google Ads. Het is dan ook verstandig om
dit eens goed met de persoon die je campagnes verzorgt te overleggen. Wanneer
je met een professionele partij te maken hebt, zal deze partij goed kunnen
inschatten welk attributiemodel voor jou het beste werkt.
Houd er wel rekening mee dat je niet direct
aan het data gedreven
Google AdWords kunt beginnen. Google Ads dient eerst over voldoende
informatie te beschikken. Wanneer je pas begonnen bent met adverteren, is dit
meestal niet het geval.